Fault report

FAQs

The following is a list of frequently asked questions and answers along with our house rules

If you need to report a fault in your home or property, please contact our fault report service immediately.

Still can’t find what you’re looking for? Give us a ring on 0771 330 300 or email uthyrning@slatto.se.

Good luck!

A

Andrahandsuthyrning

Får jag hyra ut min lägenhet i andrahand?

Ja, du får hyra ut i din lägenhet i andra hand, men först 6 månader efter inflyttningsdatum.

Andrahandsuthyrning under uppsägningstiden

Det går inte att hyra ut sin lägenhet i andra hand under uppsägningstiden.

Avgifter

Varför finns det obligatoriska avgifter?

Det är olika i olika projekt men ofta så debiteras el och varmvatten enligt individuell förbrukning. Vanligtvis finns det ett avtal framtaget för tv och bredband för hela huset till en förmånlig kostnad för hyresgästen.
B

Balkong

Får jag montera en markis över min uteplats eller balkong?

Nej, du får tyvärr inte montera en markis över din uteplats, balkong eller annat fönster. När man bygger ett hus så görs mätningar på solstrålningens påverkan i lägenheten och på de lägenheter där solenergin ger mycket värme installerar vi solskydd/avskärmningar. Vi rekommenderar i stället persienner eller gardiner som skydd.

Får jag använda balkonglådor?

Av säkerhetsskäl skall balkonglådor sättas upp på balkongräckets insida.

Betalningsanmärkningar

Jag har betalningsanmärkningar. Kan jag hyra lägenhet hos Slättö?

Du är välkommen att ansöka om en lägenhet tillsammans med en borgensman med god ekonomi och då görs en individuell bedömning.

Bidrag

Varför godkänner inte Slättö vissa bidrag?

Slättö Förvaltning AB har tagit ett aktivt policybeslut där respektive hyresgäst primärt skall kunna betala sin hyra med sin förvärvsinkomst. Det innebär således att vi dessvärre inte kan godkänna ekonomiska bidrag som en säkerhet kopplat till hyresgästens betalningsförmåga.

Slättös inriktning avseende godkännande av inkomst kan på sikt förändras men i dagsläget är vi styrda till nuvarande policy.

Brandvarnare

Vad gör jag om jag saknar en brandvarnare?

Det är fastighetsägarens ansvar att se till att samtliga lägenheter utrustas med en fungerande brandvarnare. Därefter är det hyresgästen/den boende som ansvarar för att den fungerar. Du som saknar eller inte har en fungerande brandvarnare bör kontakta felanmälan.

Vad gör jag om min brandvarnare är trasig?

Kontakta felanmälan så hjälper vi dig vidare. Det är fastighetsägarens ansvar att se till att samtliga lägenheter utrustas med en fungerande brandvarnare. Därefter är det hyresgästen/den boende som ansvarar för att den fungerar.
Du är välkommen att ansöka om en lägenhet tillsammans med en borgensman med god ekonomi och då görs en individuell bedömning.

Bredband

Info om TV/Bredband?

I de flesta projekt finns det ett avtal framtaget för tv och bredband för hela huset till en förmånlig kostnad för hyresgästen.

Vad gör jag om mitt internet eller TV krånglar?

Kontakta Telia telefon: 90 200 eller www.telia.se/privat/kontakt.

Behöver jag själv säga upp bredband och TV-abonnemang vid avflytt?

Om du har ett "utökat" abonnemang ska du kontakta Telia (se senaste faktura för detaljer). Annars behöver du inte det.
Du är välkommen att ansöka om en lägenhet tillsammans med en borgensman med god ekonomi och då görs en individuell bedömning.
E

El

Kostnad för el och varmvatten?

Detta faktureras enligt din individuella förbrukning.

Sköter jag själv kontakten med elbolaget eller sker det automatiskt?

I de projekt som det finns färdiga avtal behöver du inte kontakta elbolaget innan inflyttning.
F

Fotografier

Får man fotografera på visningarna?

Ja

Förråd

Varför är vissa förråd inne i lägenheten?

Ett av skälen är att ha färre allmänna ytor. Det ger de boende ett tryggare hem men även billigare driftkostnader för att upprätthålla värme till exempel. Fastigheterna som byggs är projekterade inte bara utifrån dagens miljökrav utan även för de kommande 15 till 20 år som innebär hårdare krav på förbrukning av t.ex. värme.

Vårt ansvar är att bygga fastigheter med kommande krav och med det följer en förändring i vårt beteende att bo och leva i våra boenden idag.
H

Hemförsäkring

Varför behöver jag teckna en hemförsäkring?"

Inbrott, brand eller vattenskador kan drabba vem som helst. Du riskerar att bli ersättningsskyldig om exempelvis ditt akvarium eller din tvättmaskin börjar läcka och det blir skador i din lägenhet, en grannes lägenhet eller på fastigheten i stort.

Husdjur

Får jag ha husdjur?

Innekatt, hund och smådjur är tillåtet och du är själv ansvarig för att inget förstörs i lägenhet, trapphus, omgivning eller att djuret orsakar störningar. Du får inte ha utekatt.

Hyresvärd

Får min hyresvärd gå in i min lägenhet?

Vi som hyresvärd har rätt att gå in i lägenheten om vi gör en överenskommelse om detta med dig som hyresgäst innan besöket, i alla nödsituationer (som vid brand, översvämning eller liknande), eller när vi har laglig rätt att med hjälp av kronofogden att komma in i din bostad.

Vart vänder jag mig om jag har frågor till min hyresvärd?

För generella frågor till oss på Slättö, vänligen ring 0771 650 200, eller skicka ett meddelande till   www.telia.se/privat/kontakt.
Innekatt, hund och smådjur är tillåtet och du är själv ansvarig för att inget förstörs i lägenhet, trapphus, omgivning eller att djuret orsakar störningar. Du får inte ha utekatt.

Hyra

Vad innefattar hyran?

Hyran innefattar din rättighet till bostaden, samt tillgång till husets alla gemensamma utrymmen och gård. Hyran inkluderar dessutom alla reparationer som görs i ditt hus eller lägenhet (om det inte är du själv eller en gäst till dig som har haft sönder något eller tillfogat huset/lägenheten skada på annat sätt.

Varför är hyran så hög?

Nyproducerade lägenheter med hög standard har en högre hyra än lägenheter i det äldre beståndet med en lägre standard. Fastighetsägaren står för underhåll av fastigheten

Varför godkänner inte Slättö vissa bidrag?

Slättö Förvaltning AB har tagit ett aktivt policybeslut där respektive hyresgäst primärt skall kunna betala sin hyra med sin förvärvsinkomst. Det innebär således att vi dessvärre inte kan godkänna ekonomiska bidrag som en säkerhet kopplat till hyresgästens betalningsförmåga.

Slättös inriktning avseende godkännande av inkomst kan på sikt förändras men i dagsläget är vi styrda till nuvarande policy.
I

Inflyttning

När får jag flytta in i min nya lägenhet?

Enligt huvudregeln har du rätt att flytta in klockan 12 hyresavtalets första dag - vanligtvis den första dagen i månaden. Men om den dagen är en lördag, söndag eller annan allmän helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton får du inte flytta in förrän nästa vardag.

Inkomstkrav

Hur ser kraven ut för inkomst?

Slättös inkomstkrav är att hushållets nettoinkomst ska överstiga månadshyran gånger 2. Uppfylls inte kravet kan hyresgästen i vissa fall godkännas tillsammans med en borgensman med god ekonomi. Vi gör individuella bedömningar på detta.

Jag har betalningsanmärkningar. Kan jag hyra lägenhet hos Slättö?

Du är välkommen att ansöka om en lägenhet tillsammans med en borgensman med god ekonomi och då görs en individuell bedömning.

Inneboende

Vilka regler gäller vid inneboende?

Som hyresgäst får man ha inneboende så länge man följer Slättös krav på antalet personer som får bo i samma lägenhet:
  • 1ROK: Två vuxna eller en vuxen och ett barn.
  • 2ROK: Två vuxna och ett barn.
  • 3ROK: Två vuxna och två barn.
  • 4ROK: Två vuxna och tre barn.
  • 5ROK: Två vuxna och fyra barn.
Innekatt, hund och smådjur är tillåtet och du är själv ansvarig för att inget förstörs i lägenhet, trapphus, omgivning eller att djuret orsakar störningar. Du får inte ha utekatt.

Intresseanmälan

Vad händer efter jag lagt en intresseanmälan?

Vi kontrollerar att lägenheten finns tillgänglig just då. Sedan ber vi dig inkomma med anställningsbevis eller inkomstbesked för de senaste 3 månaderna. Lägenheten är inte reserverad förrän kontrakt är signerat.

Hur länge måste jag vänta innan man får svar?

Vi har till och från högt tryck efter visningarna och kan tyvärr inte ge en exakt svarstid. Har du inte hört någonting inom 5 arbetsdagar kontrollera din skräppost-inkorg eller kontakta oss igen på   uthyrning@slatto.se.
J

Jobb

Kan man söka jobb hos er?

Alla våra jobbannonser publiceras under avsnittet Jobba hos oss . Spontanansökningar mottages även på hr@slatto.se.
K

Kösystem

Är det något kösystem, hur görs urvalet?

i dagsläget tillämpar vi först-till-kvarn principen.
L

Loftgångar

Får jag möblera loftgången?

Tyvärr får du inte möblera på loftgången p.g.a. brandsäkerhet.

Lägenheter

Syns inte lägenhetsväljaren från mobilen?

I det fall lägenhetsväljaren inte syns optimalt i din mobiltelefon rekommenderar vi att du går in i lägenhetsväljaren via en dator.

Hur många lägenheter finns det kvar i antal?

Du ansöker om en lägenhet genom att anmäla intresse på objektet på vår hemsida. Varje projekt har en egen sida där tillgängliga lägenheter visas. Vi rekommenderar att du går in på hemsidan via en dator.

Hur söker jag en lägenhet?

Se lägenhetsväljare på hemsidan eller maila uthyrning@slatto.se

Får jag själv välja lägenhet eller blir jag tilldelad en?

Du kan lämna önskemål om en specifik lägenhet, är det någon som anmält intresse före dig försöker vi erbjuda en så likvärdig lägenhet som möjligt.

Kommer det fler bostäder i framtiden?

All information om framtida projekt hittar du på vår hemsida.

Kan ni skicka ett mail med bilder och information om specifika lägenheter?

All information om t.ex. hyra och planlösning finns på hemsidan. Vi har tyvärr inte bilder på specifika lägenheter, men alla har samma standard och ytskikt.

Vart hittar jag planlösning på lägenheten jag är intresserad av?

På vår hemsida. Varje projekt som är aktuellt för uthyrning har en lägenhetsväljare där du kan se planlösning för varje lägenhet.

När får jag flytta in i min nya lägenhet?

Enligt huvudregeln har du rätt att flytta in klockan 12 hyresavtalets första dag - vanligtvis den första dagen i månaden. Men om den dagen är en lördag, söndag eller annan allmän helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton får du inte flytta in förrän nästa vardag.

Får jag renovera min lägenhet?

Vid avflyttning ska lägenheten återställas till det ursprungliga skicket av dig som hyresgäst. Fråga alltid uthyrning@slatto.se innan du påbörjar någon egen renovering.

Får min hyresvärd gå in i min lägenhet?

Vi som hyresvärd har rätt att gå in i lägenheten om vi gör en överenskommelse om detta med dig som hyresgäst innan besöket, i alla nödsituationer (som vid brand, översvämning eller liknande), eller när vi har laglig rätt att med hjälp av kronofogden att komma in i din bostad.
M

Markis

Får jag montera en markis över min uteplats eller balkong?

Nej, du får tyvärr inte montera en markis över din uteplats, balkong eller annat fönster. När man bygger ett hus så görs mätningar på solstrålningens påverkan i lägenheten och på de lägenheter där solenergin ger mycket värme installerar vi solskydd/avskärmningar. Vi rekommenderar i stället persienner eller gardiner som skydd.

Målning

Får jag måla om i lägenheten?

Ja, men du som hyresgäst får vara beredd på att det kan krävas att lägenheten ska återställas till originalskick vid utflyttning.

Möblering

Får jag möblera loftgången?

Tyvärr får du inte möblera på loftgången p.g.a. brandsäkerhet.

Kan jag få min balkong/uteplats inglasad?

Nej, detta är bygglovspliktig och inget som kan göras för enskilda lägenheter.
N

Nycklar

Vad gör jag om jag tappat bort en nyckel?

Alla frågor som rör nycklar och taggar besvaras av felanmälan: 0771 330 300.

Vad gör jag om min nyckelbricka slutar fungera?

Alla frågor som rör nycklar och taggar besvaras av felanmälan: 0771 330 300.
O

Oljud

Hur förhåller jag mig till oljud i fastigheten?

Med kvällens lugn kan vardagliga ljud bli tydliga och störande. Oavsett tid på dygnet har du inte rätt att spela musik, spika eller föra annat oväsen så pass högt att andra störs. Visa extra hänsyn mellan 22.00 och 08.00.

Du bör informera dina grannar i god tid innan du tänker ha fest. Var dessutom lyhörd om dina grannar framför klagomål under festens gång. Om du upplever en granne som störande, ta i första hand gärna själv kontakt med berörd person. Om detta känns obekvämt, kan du vända dig till Felanmälan.

Vad gör jag om min nyckelbricka slutar fungera?

Alla frågor som rör nycklar och taggar besvaras av felanmälan: 0771 330 300.
P

Parabol

Hur gör jag om jag vill ha en parabol?

Parabol får endast placeras på balkongen, innanför balkongräcket till din egen lägenhet. Montering får inte göras på fastighetens fasad eller i balkongplattan. Detta avser även fönster- och dörrkarmar. Vid tveksamhet så kontakta din förvaltare innan du sätter upp din parabol.

Parkering

Kan jag hyra en parkeringsplats i närheten av min lägenhet?

I de flesta av Slättös hus går det att hyra parkerings- eller garageplatser i det direkta närområdet. Anmäl ditt intresse genom att skicka ett mejl till uthyrning@slatto.se.

Planlösning

Vart hittar jag planlösning på lägenheten jag är intresserad av?

På vår hemsida. Varje projekt som är aktuellt för uthyrning har en lägenhetsväljare där du kan se planlösning för varje lägenhet.
R

Renovera

Får jag renovera min lägenhet?

Vid avflyttning ska lägenheten återställas till det ursprungliga skicket av dig som hyresgäst. Fråga alltid uthyrning@slatto.se innan du påbörjar någon egen renovering.

Rökning

Om jag är rökare eller har en gäst som röker, vad ska jag tänka på då?

Det är inte tillåtet att röka i din bostad, på balkongen eller i allmänna utrymmen i fastigheten såsom i trapphus, hissar, källare och tvättstugor. Rester från aska, fimpar eller tändstickor ska vara ordentligt släckta och slängs i avsedd obrännbar behållare. Du som hyresgäst är alltid ansvarig för de gäster och deras agerande när du välkomnar dem till ditt hem och våra hus.
S

Skadedjur

Vad gör jag om jag upptäcker skadedjur i lägenheten?

Om du upptäcker skadedjur i din bostad är du skyldig att omgående kontakta Felanmälan. Skadedjur kan lätt och snabbt sprida sig till andra lägenheter i fastigheten och bli ett stort problem för många boende.

Skadegörelse

Vart vänder jag mig som hyresgäst om något går sönder?

Om något går sönder i din lägenhet, du ser något trasigt i huset eller på gården kontaktar du felanmälan omgående. Felanmälan når du antingen genom att ringa 0771 330 300, skicka ett meddelande till: felanmalan@slatto.se , eller genom att fylla i ett webformulär här.

Sopor

Hantering av grovsopor?

Information om grovsopor finns i lägenhetspärmen. Övriga frågor gällande grovsopor: se din kommuns hemsida.
T

Trapphus

Varför får jag inte placera föremål i trapphuset?

Inga privata föremål för placeras i det gemensamma trapphuset eller i några allmänna utrymmen. Detta p.g.a. säkerhetsskäl.
U

Uppsägning

Andrahandsuthyrning under uppsägningstiden

Andrahandsuthyrning under uppsägningstiden.

Tar ni hänsyn till uppsägningstider på mitt boende som jag har idag

Lämna önskemål om inflyttning så försöker vi tillgodose detta så långt vi kan.

Hur gör jag vid uppsägning av min lägenhet

Du mejlar ditt namn, personnummer samt lägenhetsnummer och meddelar att du önskar säga upp lägenheten. Mejladress: uthyrning@slatto.se.

Vad är det för uppsägningstid?

Tre månader.

När måste jag flytta ut från min lägenhet?

Om du sagt upp ditt avtal att upphöra den sista i en månad, ska du enligt huvudregeln flytta senast klockan 12 den dagen. Men om den dagen är en lördag, söndag eller annan allmän helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton behöver du inte flytta förrän nästa vardag.

Uteplats

Får jag montera en markis över min uteplats eller balkong?

Nej, du får tyvärr inte montera en markis över din uteplats, balkong eller annat fönster. När man bygger ett hus så görs mätningar på solstrålningens påverkan i lägenheten och på de lägenheter där solenergin ger mycket värme installerar vi solskydd/avskärmningar. Vi rekommenderar i stället persienner eller gardiner som skydd.
V

Varmvatten

Kostnad för el och varmvatten?

Detta faktureras enligt din individuella förbrukning.

Vattenläcka

Vart vänder jag mig vid akut problem med lägenheten, t.ex. vattenläcka?

Ring vår fastighetsskötsel på 0771 330 300 välj "1" som knappval för felanmälan.

Visningar

Kommer det fler visningar? Måste jag gå på en visning för att få lägenhet?

All information om visningar kommer upp på hemsidan. Du behöver inte gå på en visning för att signera kontrakt på en lägenhet.

Får man fotografera på visningarna?

Ja.                                                                                            

Värme

Jag tycker att det är för kallt i min lägenhet. Vad ska jag göra?

Hur du har möblerat din bostad påverkar inomhusklimatet mer än du tror. Ett bra tips är att aldrig placera möbler framför elementen. Detta för att värmestrålningen ska komma ut i rummet fritt och dessutom motverka eventuella kallras från fönstren. Det är också så att upplevelsen av ett rums temperatur varierar mellan olika individer.

Slättös moderna hus är utrustade med automatiska styrsystem som reglerar värmen, därför kan det ta ett par dagar vid större vädersvängningar innan din inomhustemperatur har stabiliserat sig. Du är naturligtvis alltid välkommen att kontakta felanmälan om du tycker att det är för kallt i din lägenhet!

Jag tycker att det är för varmt i min lägenhet. Vad ska jag göra?

Du kan alltid öppna fönster och vädra ur din bostad. Glöm inte att stänga av elementen då. Upplevelsen av en temperatur är individuell och beror av vad vi gör. Det skiljer faktiskt upp till 2 grader om du står upp än om du sitter ned och vilar. Oavsett, är du naturligtvis alltid välkommen att kontakta felanmälan om du känner att det är för varmt i din lägenhet.

Elementen i min lägenhet är kalla, fungerar de ej?

Värmen i elementen styrs centralt och på sommarhalvåret kan de upplevas kalla, invänta kallare utetemperatur och se om elementet blir varmt. Om inte; kontakta felanmälan.

HOUSE RULES – FOR THE BENEFIT OF ALL

Balcony flower boxes

For safety reasons, balcony flower boxes must be set up on the inside of balcony railings.

Cars

Courtyards and pedestrian paths in our residential areas are not intended for vehicular traffic. These areas should be kept quiet and safe for residents. Emergency service vehicles must be able to access these areas at all times. Exceptions are made for tenants and residents who are moving in or out, in which case vehicular access is permitted to transport heavy and bulky objects. Parking is only permitted in designated areas. Do not wash your car on the street or in the courtyard outside your house. This disturbs residents and is environmentally irresponsible.

Please contact your manager if you wish to rent a parking space or garage.

Fire alarms

The property owner is responsible for ensuring that all apartments are equipped with a working smoke alarm. Tenants and residents are responsible for ensuring that these alarms work. If you do not have a smoke alarm, or have a smoke alarm that does not work, you should contact Fault Report Service.

Bicycles

Bicycle stands are available in the courtyard. There are also designated spaces for bicycle storage that offer dry, locked spaces for bicycle storage.

Barbecuing

Due to fire safety reasons, barbequing is not permitted on balconies. Barbequing should take place in the courtyards on devices intended for barbequing. You should clean up after you have finished. Dispose of hot coals properly to avoid any risk of fire.

Home insurance

The leaseholder is always responsible for what happens in and around their apartment. You must take out home insurance for your apartment yourself.

Pets

Tenants are responsible for any pets they may own. This includes, for example, ensuring that pets do not create a disturbance, damage or are left unattended close to entrances, in stairwells, on playgrounds or similar. Pets must be kept on a lead when outdoors on our properties and residential areas in general. Indoor cats, dogs and small animals are allowed. Outdoor cats are not permitted.

Noise

In the relative quiet of the evening, everyday sounds can become more audible and therefore more of an annoyance. Loud music, hammering, or other loud noise that disturbs others are not permitted at any time of the day. Please show extra consideration between 10:00pm and 8:00am.

If you are planning to hold a party, you should inform your neighbors well in advance. Be sensitive to any complaints your neighbors might make during the party. If a neighbor of yours is disturbing you, contact the person concerned in the first instance. If you would prefer not to do so, you should file a Fault Reporting.

Behaviour in public areas

Slättö Förvaltning is responsible for maintaining and cleaning doorways, stairwells and outdoor areas of our courtyards. Your help is necessary to maintain well-being and safety for all. No objects may be stored in doorways or in stairwells as this poses a serious fire risk, obstructs evacuation in the event of a fire and prevents the cleaning of stairwells. Access and fire safety always come first.

Satellite dishes

Satellite dishes may only be mounted on the inside of balcony railings. Satellite dishes may not be mounted on the façade of a property or on the outside of a balcony. This also applies to windows and door frames. If in doubt, please contact your manager before setting up your dish.

Vermin

If you discover vermin in your home, you are required to report this as a fault immediately. Vermin and other pests can quickly spread to other apartments in the property and become a major problem for many residents.

Damage

Graffiti and other damage must be reported as a fault. Felanmälan.

Waste

All tenants are obliged to respect property owners’ instructions regarding waste management. Bulky items, such as furniture and larger packaging, should be taken to local municipalities’ recycling centers. Waste left on the property is in violation of these regulations and will be disposed off at the tenant’s expense.

Smoking

Smoking is not permitted in your home, on the balcony or in public areas such as stairwells, elevators, basements and laundry rooms. You may only smoke in designated smoking areas.