Vanliga frågor
Frågor & Svar
Frågor & svar om din lägenhet
I listan nedan kan du navigera dig fram bland vanliga frågor och svar, ta även del av våra trivselregler för närmare information om vad det innebär att hyra en lägenhet hos oss.
Vill du anmäla ett fel i din bostad eller fastighet, kontakta felanmälan omgående.
Hittar du fortfarande inte det du söker? Slå oss en signal på 0771-650 200 eller skicka ett e-postmeddelande till uthyrning@slatto.se.
Lycka till!
A
Andrahandsuthyrning
Ja, du får hyra ut i din lägenhet i andra hand, men först 6 månader efter inflyttningsdatum.
Det går inte att hyra ut sin lägenhet i andra hand under uppsägningstiden.
Avgifter
Det är olika i olika projekt men ofta så debiteras el och varmvatten enligt individuell förbrukning. Vanligtvis finns det ett avtal framtaget för tv och bredband för hela huset till en förmånlig kostnad för hyresgästen.
B
Balkong
Nej, du får tyvärr inte montera en markis över din uteplats, balkong eller annat fönster. När man bygger ett hus så görs mätningar på solstrålningens påverkan i lägenheten och på de lägenheter där solenergin ger mycket värme installerar vi solskydd/avskärmningar. Vi rekommenderar i stället persienner eller gardiner som skydd.
Av säkerhetsskäl skall balkonglådor sättas upp på balkongräckets insida.
Betalningsanmärkningar
Du är välkommen att ansöka om en lägenhet tillsammans med en borgensman med god ekonomi och då görs en individuell bedömning.
Bidrag
Slättö Förvaltning AB har tagit ett aktivt policybeslut där respektive hyresgäst primärt skall kunna betala sin hyra med sin förvärvsinkomst. Det innebär således att vi dessvärre inte kan godkänna ekonomiska bidrag som en säkerhet kopplat till hyresgästens betalningsförmåga.
Slättös inriktning avseende godkännande av inkomst kan på sikt förändras men i dagsläget är vi styrda till nuvarande policy.
Brandvarnare
Det är fastighetsägarens ansvar att se till att samtliga lägenheter utrustas med en fungerande brandvarnare. Därefter är det hyresgästen/den boende som ansvarar för att den fungerar. Du som saknar eller inte har en fungerande brandvarnare bör kontakta felanmälan.
Kontakta felanmälan så hjälper vi dig vidare. Det är fastighetsägarens ansvar att se till att samtliga lägenheter utrustas med en fungerande brandvarnare. Därefter är det hyresgästen/den boende som ansvarar för att den fungerar.
Bredband
I de flesta projekt finns det ett avtal framtaget för tv och bredband för hela huset till en förmånlig kostnad för hyresgästen.
Kontakta Telia telefon: 90 200 eller www.telia.se/privat/kontakt.
Om du har ett "utökat" abonnemang ska du kontakta Telia (se senaste faktura för detaljer). Annars behöver du inte det.
E
El
Detta faktureras enligt din individuella förbrukning.
I de projekt som det finns färdiga avtal behöver du inte kontakta elbolaget innan inflyttning.
F
Fotografier
Förråd
Ett av skälen är att ha färre allmänna ytor. Det ger de boende ett tryggare hem men även billigare driftkostnader för att upprätthålla värme till exempel. Fastigheterna som byggs är projekterade inte bara utifrån dagens miljökrav utan även för de kommande 15 till 20 år som innebär hårdare krav på förbrukning av t.ex. värme.
Vårt ansvar är att bygga fastigheter med kommande krav och med det följer en förändring i vårt beteende att bo och leva i våra boenden idag.
H
Hemförsäkring
Inbrott, brand eller vattenskador kan drabba vem som helst. Du riskerar att bli ersättningsskyldig om exempelvis ditt akvarium eller din tvättmaskin börjar läcka och det blir skador i din lägenhet, en grannes lägenhet eller på fastigheten i stort.
Husdjur
Innekatt, hund och smådjur är tillåtet och du är själv ansvarig för att inget förstörs i lägenhet, trapphus, omgivning eller att djuret orsakar störningar. Du får inte ha utekatt.
Hyresvärd
Vi som hyresvärd har rätt att gå in i lägenheten om vi gör en överenskommelse om detta med dig som hyresgäst innan besöket, i alla nödsituationer (som vid brand, översvämning eller liknande), eller när vi har laglig rätt att med hjälp av kronofogden att komma in i din bostad.
För generella frågor till oss på Slättö, vänligen ring 0771 650 200, eller skicka ett meddelande till uthyrning@slatto.se
Hyra
Hyran innefattar din rättighet till bostaden, samt tillgång till husets alla gemensamma utrymmen och gård. Hyran inkluderar dessutom alla reparationer som görs i ditt hus eller lägenhet (om det inte är du själv eller en gäst till dig som har haft sönder något eller tillfogat huset/lägenheten skada på annat sätt.
Nyproducerade lägenheter med hög standard har en högre hyra än lägenheter i det äldre beståndet med en lägre standard. Fastighetsägaren står för underhåll av fastigheten
Slättö Förvaltning AB har tagit ett aktivt policybeslut där respektive hyresgäst primärt skall kunna betala sin hyra med sin förvärvsinkomst. Det innebär således att vi dessvärre inte kan godkänna ekonomiska bidrag som en säkerhet kopplat till hyresgästens betalningsförmåga.
Slättös inriktning avseende godkännande av inkomst kan på sikt förändras men i dagsläget är vi styrda till nuvarande policy.
I
Inflyttning
Enligt huvudregeln har du rätt att flytta in klockan 12 hyresavtalets första dag - vanligtvis den första dagen i månaden. Men om den dagen är en lördag, söndag eller annan allmän helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton får du inte flytta in förrän nästa vardag.
Inkomstkrav
Slättös inkomstkrav är att hushållets nettoinkomst ska överstiga månadshyran gånger 2. Uppfylls inte kravet kan hyresgästen i vissa fall godkännas tillsammans med en borgensman med god ekonomi. Vi gör individuella bedömningar på detta.
Du är välkommen att ansöka om en lägenhet tillsammans med en borgensman med god ekonomi och då görs en individuell bedömning.
Inneboende
Som hyresgäst får man ha inneboende så länge man följer Slättös krav på antalet personer som får bo i samma lägenhet:
1ROK: Två vuxna eller en vuxen och ett barn.
2ROK: Två vuxna och ett barn.
3ROK: Två vuxna och två barn.
4ROK: Två vuxna och tre barn.
5ROK: Två vuxna och fyra barn.
Intresseanmälan
Vi kontrollerar att lägenheten finns tillgänglig just då. Sedan ber vi dig inkomma med anställningsbevis eller inkomstbesked för de senaste 3 månaderna. Lägenheten är inte reserverad förrän kontrakt är signerat.
Vi har till och från högt tryck efter visningarna och kan tyvärr inte ge en exakt svarstid. Har du inte hört någonting inom 5 arbetsdagar kontrollera din skräppost-inkorg eller kontakta oss igen på uthyrning@slatto.se
J
Jobb
Alla våra jobbannonser publiceras under avsnittet Jobba hos oss. Spontanansökningar mottages även på hr@slatto.se.
K
Kösystem
i dagsläget tillämpar vi först-till-kvarn principen.
L
Loftgångar
Tyvärr får du inte möblera på loftgången p.g.a. brandsäkerhet.
Lägenheter
Du ansöker om en lägenhet genom att anmäla intresse på objektet på vår hemsida. Varje projekt har en egen sida där tillgängliga lägenheter visas. Vi rekommenderar att du går in på hemsidan via en dator.
I det fall lägenhetsväljaren inte syns optimalt i din mobiltelefon rekommenderar vi att du går in i lägenhetsväljaren via en dator.
Se lägenhetsväljare på hemsidan eller maila uthyrning@slatto.se
Du kan lämna önskemål om en specifik lägenhet, är det någon som anmält intresse före dig försöker vi erbjuda en så likvärdig lägenhet som möjligt.
All information om framtida projekt hittar du på vår hemsida.
All information om t.ex. hyra och planlösning finns på hemsidan. Vi har tyvärr inte bilder på specifika lägenheter, men alla har samma standard och ytskikt.
På vår hemsida. Varje projekt som är aktuellt för uthyrning har en lägenhetsväljare där du kan se planlösning för varje lägenhet.
Enligt huvudregeln har du rätt att flytta in klockan 12 hyresavtalets första dag - vanligtvis den första dagen i månaden. Men om den dagen är en lördag, söndag eller annan allmän helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton får du inte flytta in förrän nästa vardag.
Vid avflyttning ska lägenheten återställas till det ursprungliga skicket av dig som hyresgäst. Fråga alltid uthyrning@slatto.se innan du påbörjar någon egen renovering.
Vi som hyresvärd har rätt att gå in i lägenheten om vi gör en överenskommelse om detta med dig som hyresgäst innan besöket, i alla nödsituationer (som vid brand, översvämning eller liknande), eller när vi har laglig rätt att med hjälp av kronofogden att komma in i din bostad.
M
Markis
Nej, du får tyvärr inte montera en markis över din uteplats, balkong eller annat fönster. När man bygger ett hus så görs mätningar på solstrålningens påverkan i lägenheten och på de lägenheter där solenergin ger mycket värme installerar vi solskydd/avskärmningar. Vi rekommenderar i stället persienner eller gardiner som skydd.
Målning
Ja, men du som hyresgäst får vara beredd på att det kan krävas att lägenheten ska återställas till originalskick vid utflyttning.
Möblering
Tyvärr får du inte möblera på loftgången p.g.a. brandsäkerhet.
Nej, detta är bygglovspliktig och inget som kan göras för enskilda lägenheter.
N
Nycklar
Alla frågor som rör nycklar och taggar besvaras av felanmälan: 0771 330 300.
Alla frågor som rör nycklar och taggar besvaras av felanmälan: 0771 330 300.
O
Oljud
Med kvällens lugn kan vardagliga ljud bli tydliga och störande. Oavsett tid på dygnet har du inte rätt att spela musik, spika eller föra annat oväsen så pass högt att andra störs. Visa extra hänsyn mellan 22.00 och 08.00.
Du bör informera dina grannar i god tid innan du tänker ha fest. Var dessutom lyhörd om dina grannar framför klagomål under festens gång. Om du upplever en granne som störande, ta i första hand gärna själv kontakt med berörd person. Om detta känns obekvämt, kan du vända dig till Felanmälan.
Alla frågor som rör nycklar och taggar besvaras av felanmälan: 0771 330 300.
P
Parabol
Parabol får endast placeras på balkongen, innanför balkongräcket till din egen lägenhet. Montering får inte göras på fastighetens fasad eller i balkongplattan. Detta avser även fönster- och dörrkarmar. Vid tveksamhet så kontakta din förvaltare innan du sätter upp din parabol.
Parkering
I de flesta av Slättös hus går det att hyra parkerings- eller garageplatser i det direkta närområdet. Anmäl ditt intresse genom att skicka ett mejl till uthyrning@slatto.se.
Planlösning
På vår hemsida. Varje projekt som är aktuellt för uthyrning har en lägenhetsväljare där du kan se planlösning för varje lägenhet.
R
Renovera
Vid avflyttning ska lägenheten återställas till det ursprungliga skicket av dig som hyresgäst. Fråga alltid uthyrning@slatto.se innan du påbörjar någon egen renovering.
Rökning
Det är inte tillåtet att röka i din bostad, på balkongen eller i allmänna utrymmen i fastigheten såsom i trapphus, hissar, källare och tvättstugor. Rester från aska, fimpar eller tändstickor ska vara ordentligt släckta och slängs i avsedd obrännbar behållare. Du som hyresgäst är alltid ansvarig för de gäster och deras agerande när du välkomnar dem till ditt hem och våra hus.
S
Skadedjur
Om du upptäcker skadedjur i din bostad är du skyldig att omgående kontakta Felanmälan. Skadedjur kan lätt och snabbt sprida sig till andra lägenheter i fastigheten och bli ett stort problem för många boende.
Skadegörelse
Om något går sönder i din lägenhet, du ser något trasigt i huset eller på gården kontaktar du felanmälan omgående. Felanmälan når du antingen genom att ringa 0771 330 300, skicka ett meddelande till: felanmalan@slatto.se, eller genom att fylla i ett webformulär här.
Sopor
Information om grovsopor finns i lägenhetspärmen. Övriga frågor gällande grovsopor: se din kommuns hemsida.
T
Trapphus
Inga privata föremål för placeras i det gemensamma trapphuset eller i några allmänna utrymmen. Detta p.g.a. säkerhetsskäl.
U
Uppsägning
Andrahandsuthyrning under uppsägningstiden.
Lämna önskemål om inflyttning så försöker vi tillgodose detta så långt vi kan.
Du mejlar ditt namn, personnummer samt lägenhetsnummer och meddelar att du önskar säga upp lägenheten. Mejladress: uthyrning@slatto.se.
Tre månader.
Om du sagt upp ditt avtal att upphöra den sista i en månad, ska du enligt huvudregeln flytta senast klockan 12 den dagen. Men om den dagen är en lördag, söndag eller annan allmän helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton behöver du inte flytta förrän nästa vardag.
Uteplats
Nej, du får tyvärr inte montera en markis över din uteplats, balkong eller annat fönster. När man bygger ett hus så görs mätningar på solstrålningens påverkan i lägenheten och på de lägenheter där solenergin ger mycket värme installerar vi solskydd/avskärmningar. Vi rekommenderar i stället persienner eller gardiner som skydd.
V
Varmvatten
Detta faktureras enligt din individuella förbrukning.
Vattenläcka
Ring vår fastighetsskötsel på 0771 330 300 välj "1" som knappval för felanmälan.
Visningar
All information om visningar kommer upp på hemsidan. Du behöver inte gå på en visning för att signera kontrakt på en lägenhet.
Värme
Hur du har möblerat din bostad påverkar inomhusklimatet mer än du tror. Ett bra tips är att aldrig placera möbler framför elementen. Detta för att värmestrålningen ska komma ut i rummet fritt och dessutom motverka eventuella kallras från fönstren. Det är också så att upplevelsen av ett rums temperatur varierar mellan olika individer.
Slättös moderna hus är utrustade med automatiska styrsystem som reglerar värmen, därför kan det ta ett par dagar vid större vädersvängningar innan din inomhustemperatur har stabiliserat sig. Du är naturligtvis alltid välkommen att kontakta felanmälan om du tycker att det är för kallt i din lägenhet!
Du kan alltid öppna fönster och vädra ur din bostad. Glöm inte att stänga av elementen då. Upplevelsen av en temperatur är individuell och beror av vad vi gör. Det skiljer faktiskt upp till 2 grader om du står upp än om du sitter ned och vilar. Oavsett, är du naturligtvis alltid välkommen att kontakta felanmälan om du känner att det är för varmt i din lägenhet.
Värmen i elementen styrs centralt och på sommarhalvåret kan de upplevas kalla, invänta kallare utetemperatur och se om elementet blir varmt. Om inte; kontakta felanmälan.